Zajímavosti

Reklamace obuvi – lze to vůbec?

Znáte to –  chodíte kolem nich každý den a slintáte. Úplně se vidíte, jak v nich hrdě kráčíte a užíváte si každý krok. Ale když … nejsou dvakrát levné, navíc si k nim budete muset koupit novou kabelku a to zvyšuje pořizovací náklady bot. A to už doma nevysvětlíte. Ale co, stejně nakonec podlehnete a […]

Znáte to –  chodíte kolem nich každý den a slintáte. Úplně se vidíte, jak v nich hrdě kráčíte a užíváte si každý krok. Ale když … nejsou dvakrát levné, navíc si k nim budete muset koupit novou kabelku a to zvyšuje pořizovací náklady bot. A to už doma nevysvětlíte. Ale co, stejně nakonec podlehnete a koupíte si je. Ale i když jste si nekoupila nějaký levný “aušus” z tržnice, objevila se jim vada na kráse. A co teď? Lze vůbec boty reklamovat?  Pokud ano, tak za jakých podmínek?

Na boty je dvouletá záruční doba. To je dost dlouhá doba a podle kvality dnešní obuvi se dvou let většina bot ani nedožije. Tak to znamená, že můžeme reklamovat úplně všechno? Podle odborníků se polovina reklamací týká běžného opotřebení a zákazníci ho reklamují jako domnělou vadu. Ale jak se rozezná běžné opotřebení od vady, kterou lze reklamovat? Mez oprávněné reklamace způsobené vadou materiálu se řadí rozlepení spodku a svršku obuvi, dále popraskané podešve a šití na svršku boty. Pokud ovšem byly podešve předtím poškozeny (někde si je o něco proříznete), je to prostě Vaše chyba a nazdar.

Mezi vady, které lze opravit patří popraskané šití, rozlepení svršku a spodku obuvi. Pokud se tedy vyskytne nějaký problém, ihned obuv reklamujte v prodejně, ve které jste je koupili nebo v jiné prodejně stejného prodejce. Případně boty reklamujte přímo v sídle prodávajícího. K reklamaci potřebujete účtenku a suchou, očištěnou a hygienicky nezávadnou obuv. Krabici od bot nepotřebujete. Prodavač s Vámi sepíše reklamační protokol, s datem a důvodem reklamace. Nezapomeňte uvést, jak si ji přejete vyřídit (výměna obuvi, vrácení peněz atd.) V případě, že se prodávající se zákazníkem nedohodnou na delší lhůtě, je reklamace obvykle vyřízena do třiceti dnů.

O reklamaci rozhoduje prodávající. Když reklamaci uzná, vrátí kupujícímu peníze za reklamovanou obuv, nebo mu ji v případě neodstranitelné vady vymění. Odstranitelnou vadu na vlastní náklady odstraní. Reklamace může být zamítnuta, když je obuv poškozena nebo opotřebena v důsledku užívání. Pokud nesouhlasíte s rozhodnutím prodávajícího, můžete si nechat vypracovat znalecký posudek a poté se můžete pokusit znovu o reklamaci. Cena za znalecký posudek se pohybuje okolo 1 500 Kč, ale může se vyšplhat až na 6 000 Kč.